Tuesday, January 14, 2014

Another Hero In My Life..Welcome Muhammad Aqil..

hahaha..dh bape lama x citer apa2 kt sini..tau dh ada sorg lg baby..hehehe..kali ni nk citer kronologi Muhammad Aqil from in the womb smpai dh kuar 6 hari ni..

First pregnancy test came back negative,pastu after a week x dtg gak period,wat skali lg pregnancy test,positif..wah..excited giler..pastu wat buku merah,tp lmbt..10 minggu baru wat..g checkup kt KK,doc tu xscan plak..g scan kt klinik dr india tipu..sbb ape tipu,scan kejap je..pastu claim xnmpk jantung baby..wat surat suh g pakar plak..byr rm40.00,scan xsmpai 10 saat,pastu wat statement gitu..aku pn dok risau je,tp naluri kata,baby ok je..

aku continue checkup n terbukti my baby ok je..doc tu mmg tipu la..at 19 week,kna minum air gula,nasib baik ok..tp kali ni 2 kali kna minum air gula..masa 30 week,minum lg skali sbb aku kn overweight..hehe..nasib baik ok gak..aku rs baby gerak masa 20 week..punya la lama nk rs baby gerak..masa adib dlu 17 week dh rs..aku rs baby gerak pn sbb br lps mkn nasi ayam gomeh..(kes ngidam ni..hehe)..maybe lemak byk,sbb tu lmbt rs kot..hu3

everytime checkup suma normal,pastu checkup 36 week,doc tu tnya,awk nk tau gender x?aku ckp bleh gak..skali dia tunjuk,mmg ketara disitu..hu3..xpela rezeki Allah nk bg hero lg..leh defend mama nnti bila dh besar..

pastu tggu la detik due date 04/01/2014 tu..tp x beranak pn hari tu..ingatkan lewat sehari mcm adib,tp xgak kuar..org suma dok tnya,bila nk meletup?aku jwb,baby nk duk lama skit,seronok kt dlm tu..pdhal dlm hati risau kemain..ajak encik suami berjalan sana sini,sbb nk beranak cepat,tp baby xnk kuar gak..overdue smpai hari ke-5..

5.00 am - contraction pertama dtg..tp mild je..mcm senggugut..tp aku dh xleh tdo dh sbb mmg risau xkuar lg baby ni..jd nk tdo lena tu mmg xde la..bila contraction dtg ni,syukur sgt..dh smpai masa..
8.00 am - g mandi,mama tnya nk g klinik lg ke?aku jwb xlah,rs sakit ni..jap lg g hospital terus kot..mama kata klo sakit je,xkuar tanda lain xyah g dlu,nnti kna tahan wad..aku jwb nk g gak sbb takut tggu tanda lain,lain plak yg jd..lps tu aku g jemur kain,tp sakit tu makin kuat,tp masih diterima akal (term ni merujuk kpd level kesakitan yg aku leh tanggung,tp klo nk beranak sgt tu,tu namanya sakit yg dh xleh diterima akal,klo bleh nk beranak cepat gila..hehehe)
9.00 am - aku rs dh xleh tahan..nk g hospital gak..say gudbye kt adib n cium dia..sayu je ati ni..dlm keta,ckp kt encik suami,bwk keta hati2 jer,sakit ni bleh ditanggung lg..contraction masa dlm perjalanan tu jarak dia 10 minit skali..
9.30 am - smpai spital..check BP,skali tinggi daa..2-3 kali check pn tinggi gak..pastu masuk labor room..check VE,4 cm dh..check BP,masih tinggi..jd doc bg ubat darah tinggi..amik sample urine..
11.00 am - doc pecahkan air ketuban..check VE,masih 4 cm..doc kata 4 jam lg dia check balik VE..aku ckp dlm hati,xsmpai 4 jam ni doc,mgkin jap lg je..sakit mmg sakit,tp kali aku bleh manage kesakitan tu,nasib baik ada trainee nurse tlg tgk aku,asal dtg contraction je,aku pegang tgn dia..aku ckp sori ye dik,dia ckp xpe..
11.30 am - aku rs mcm nk kuar sgt dh baby ni..suh adik nurse g panggil doc check VE,doc check dh 7cm..dia blah,aku ckp balik kt nurse tu,rs nk teran dh ni..cepat2 dia panggil balik doc..bila doc dtg blik 2-3 minit pastu,dh 9 cm,tp kepala baby tinggi lg,dia suh teran smbil mengiring,aku ape lg,dpt izin gitu,terus teran je la..bila rs kepala baby btol2 kt bwh,aku pusing terlentang balik n terus teran..xsempat doc nk smbut,baby meluncur kuar tepat jam 11.38 am..hehe..Alhamdullillah..pastu org suma ckp,patut la senang kuar,comel je org nya..mmg la comel,berat pn 2.45 kg je..perut mak je besar,tp membawa byk berat lemak dr baby..hehehe..

ni la budak overdue 5 hari tu..MUHAMMAD AQIL BIN ARDI..
berat : 2.45 kg
tinggi : 45 cm

No comments: